در این مقاله با یکی از لوازم یدکی خودرو اشنا میشوید که بسیار کاربردی است .
سیستم ترمز اتومبیل شما می‌تواند از نوع دیسکی، درام و یا ترکیبی از هر دوی آنها باشد. سیستم دیسکی همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است از دیسک ترمز یا روتور ترمز تشکیل شده است. به علاوه این سیستم شامل کالیپر ترمز و لنت ترمز نیز می‌باشد.

دیسک یا روتور

روتور یا دیسک ترمز از نظر بسیاری به عنوان قلب و روح سیستم ترمز اتومبیل شناخته می‌شود. روتور، دیسک‌های فلزی بزرگی هستند که در طرح‌های گوناگون تولید می‌شوند. روتور به کار رفته در اتومبیل‌های مسابقه‌ای به صورت شکاف‌دار طراحی می‌شوند. این شکاف‌ها به شکلی بهتر گرمای تولیدی را کنترل کرده و در شرایط آب و هوایی مرطوب از تجمع قطرات آب بر روی سطح دیسک جلوگیری می‌کنند. از این رو ترمز در شرایط آب و هوایی مرطوب و لغزنده نیز عملکردی مناسب خواهد داشت.

 

 لرزش پدال ترمز

اگر تا به حال مجبور به توقف ناگهانی با خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز ABS هستند، شده باشد، مطمئنا با لرزش‌های سریع پدال ترمز که ناشی از درگیری و رها سازی سریع دیسک توسط سیستم است، آشنایی دارید. هرچند اگر در شراط عادی پدال ترمز شروع به لرزش کند، سیستم ترمز دارای مشکل خواهد بود.

در حالت کلی لرزش پدال ترمز نشانگر دیسکی است که در اصطلاح تاب دارد. سطح ناهموار این دیسک‌ها در تماس با لنت‌ها این لرزش را ایجاد می‌کند و بازخورد آن در پدال ترمز زیر پای شما حس خواهد شد. تاب برداشتن دیسک‌ها معمولا تنها زمانی رخ می‌دهد که تحت فشار بالا در مدت زمان طولانی قرار گیرند. گرمای حاصل از اصطکاک در شرایط ترمزگیری‌های ممتدد هنگام راندن خودرو در سرازیری‌های تند یا توقف‌های مکرر هنگامی که در ترافیک سنگین قرار گرفته‌اید، می‌تواند باعث تغییر شکل دادن فلز دیسک سیستم ترمز شوند.